Az emlékhely címe, útvonaltervezés | ||
Mit láthatunk az emlékhelyen? | ||
Rövid áttekintés | ||
Részletes cégtörténet | ||
Érdekességek | ||
Irodalom, hivatkozások | ||
Kapcsolódó galéria |
AZ EMLÉKHELY CÍME, ÚTVONALTERVEZÉS |
MIT LÁTHATUNK AZ EMLÉKHELYEN? |
Utcakép:
RÖVID ÁTTEKINTÉS |
A Budai út látképe a víztoronyból. Fotó: Rába Járműipari Holding, Technológiai Centrum, Németh Attila Forrás: https://regigyor.hu/gyarvaros/a-gyori-gazmuvek-gombtartalya/
Győr közvilágításának kiépítésére alakult meg 1868. augusztus 21-én a Győri Légszeszvilágítási Részvénytársulat, amelynek pénzügyi feltételeit a város polgárai teremtették meg. A köz- és a magán gázvilágítás kialakításának előfeltétele volt a gáztechnológia megteremtése, a csőhálózat kiépítése, a világítótestek felszerelése, valamint a megfelelő szakszemélyzet biztosítása. A város a Budai országút északi oldalán fekvő 2700 négyszögöles telket biztosította a létesítendő gázgyár számára. A városi gázt kőszénből nyerték, a gáz tárolására két darab vízzáras gáztartót építettek. A telepen 5-6 fő dolgozott. 1869 elején indult meg a rendszeres gázgyártás és -szolgáltatás. Szerződés alapján a társulat 80 évre kizárólagos gázszolgáltatási jogot kapott a várostól. A gázgyár konkurencia nélkül diktálta a szolgáltatási feltételeket, miközben Győr közvilágítása országosan is a leggyengébbek közé tartozott. 1899-ben a gázgyár szolgáltatási egyeduralmának ellensúlyozására jött létre a városi villamostelep. Hosszú pereskedést követően a városnak 1911-ben sikerült átvennie a gázművet a részvénytársaságtól. A városi fenntartású gáz- és villamosenergia-ellátótelep együttműködésének eredményeként megindultak a fejlesztések, javult a szolgáltatás. A II. világháború során Győrt ért légitámadásokban az 1944-ben szinte teljesen megsemmisült gázgyárat 1947-re újjáépítették. 1967-ben a gyár az Országos Kőolaj és Gázipari Tröszt tulajdonába került, majd még ugyanebben az évben a szombathelyi és a soproni üzemek összevonásával, győri központtal megalakult az Észak-Dunántúli Gázgyártó és Szolgáltató Vállalat. 1974-re érte el Győrt a földgázvezeték, ezt követően mintegy két év alatt tértek át a városi gáz használatáról a földgáz használatára. Ezzel Győrben a városi gázgyártás korszaka lezárult. A földgáznak köszönhetően ugrásszerűen megindulhatott a gázfelhasználás mennyiségének és a gázfogyasztók számának növekedése. A Puskás Tivadar u. 37. szám alatt található az MVM Égáz-Dégáz Földgázhálózati Zrt. Győri Üzemegysége. |
||
RÉSZLETES CÉGTÖRTÉNET |
Győr polgárai 1868. augusztus 21-én alapították meg a Győri Légszeszvilágítási Részvénytársulatot azzal a céllal, hogy gázgyárat létesítsenek, és megkezdődhessen a városban a gázszolgáltatás, amelyet a közvilágítás iránti igény hívott életre. A gázgyárnak helyet adó telket a város a Budai országút északi oldalán, a lakott résztől kissé távolabb jelölte ki.
1869 elején üzembe helyezték a gázgyárat, és megkezdődhetett a városban a gázszolgáltatás. A termelőegység egy 2, egy 4 és egy 7 retortás rendszerű kemencéből állt. Kezdetben 56 közvilágítási lámpa üzemeltetésére használták a gázt. A világításra történő felhasználás mellett a háztartási felhasználás csak 1887-től kezdődött meg. Rövidesen már mintegy kétezer fogyasztója lett a gázgyárnak, és 250 lámpa világított Győr városában.
1899-ben a növekvő gázigény miatt a termelőberendezések rekonstrukciójára került sor: az új 6, 8 és 9 retortás generátor rendszerű kemencék már napi 4000 m3 gáz termelésére voltak képesek. A kiszolgáló technológiai berendezések felújítása mellett épült egy új 3000 m3-es gáztartó is.
1911-ben a gázgyár a város tulajdonába került, és megkezdődött a második nagy rekonstrukció: átépítették a kemenceparkot, és épült egy újabb 3000 m3-es gáztartó is.
1918-ban a háborús szénhiány miatt az üzemet le kellett állítani, és csak 1922 júliusában indult újra a termelés és a szolgáltatás. A négyéves üzemszünet alatt a csővezetékben igen komoly károsodások keletkeztek, ezért megkezdődött a kemencepark átépítése és a retorták számának növelése. A munkálatok 1930-ban fejeződtek be, ezt követően a termelés megduplázódott.
1944. április 13-án légitámadás érte a gyárat, a pusztítás mértéke kb. 90%-os volt.
1945 és 1947 között helyreállították a legszükségesebb termelőegységeket és az egyéb kapcsolódó rendszereket.
1947 áprilisában egy darab 6 kamrás Didier-rendszerű kemencével megindult a termelés, két éven belül pedig egy újabb Didier-rendszerű kemencével bővült a termelőkapacitás.
1950-ben a gázművekhez kapcsolták a Magyar Vagon és Gépgyár telephelyén működő három darab Koller-rendszerű barnaszéngenerátor-üzemet, jelentősen növelve ezzel a rendelkezésre álló kapacitást, de némileg rontva a végtermék minőségét.
1954-ben a szolgáltatás biztonságosabbá tétele érdekében megépült egy 5 atmoszféra üzemnyomású, 20 000 m3 kapacitású gömb gáztároló. Az ezt követő években zajló folyamatos kapacitásbővítés és termeléskorszerűsítés mellett is szükségessé vált egy technológiaváltással egybekötött kapacitásnövelő beruházás.
1967-ben megkezdődött egy új gázgyár építése a jelenlegi Puskás Tivadar u. 37. szám alatti telephelyen. A termelőberendezés két darab Cifuindusz gyártmányú, 10 0000 m3/nap kapacitású benzinbontóból és a kapcsolódó technológiai berendezésekből állt, az ellátás biztonságát pedig egy új, 20 000 m3-es teleszkópos gáztartóval oldották meg.
1969-ben, a gázgyár üzembe helyezésének 100 éves évfordulóján megkezdte működését az új gázgyár, és ezzel egyidejűleg megszűnt a szénalapú gázgyártás.
1974-ben a város bekapcsolódott az országos földgázhálózatba, és megkezdődött a fogyasztókészülékek átállítása földgázüzemre.
1976-ban befejeződött a földgázra való átállás, a földgázbontókat leállították, és Győr városában új korszak vette kezdetét: elindult a földgázszolgáltatás.
Az MVM Égáz-Dégáz Földgázhálózati Zrt. Győr, Puskás Tivadar u. 37. szám alatti telephelyén egy rendkívül érdekes gyűjtemény várja a gáztörténet iránt érdeklődőket. Tekintse meg a kiállítást, és tudjon meg többet a győri gázszolgáltatásról!