-

Elérhetőségek

Győri Ipartörténeti Alapítvány

Cím: 9021 Győr,
Szent István út 10/a
Telefon:
+3696520274
Fax: +3696520291
E-mail:
ipartortenet@ipartortenet.hu
További információk

ADÓSZÁM: 18984444-1-08

BANKSZÁMLASZÁM: 10300002-10254261-49020017 (MKB BANK)



Ipartörténeti emlékhelyek

Győri Légszeszvilágítási Részvénytársulat (Gázgyár)



Győri Légszeszvilágítási Részvénytársulat (Gázgyár)
   Az emlékhely címe, útvonaltervezés
     
     Mit láthatunk az emlékhelyen?
     
     Rövid áttekintés
     
     Részletes cégtörténet
     
     Érdekességek
     
     Irodalom, hivatkozások
     
     Kapcsolódó galéria

 

      AZ EMLÉKHELY CÍME, ÚTVONALTERVEZÉS

 

Gyárváros, Budai u. 8-12.

 

Vissza a tartalomjegyzékre

 

 

      MIT LÁTHATUNK AZ EMLÉKHELYEN?

 

Utcakép:

 

 

Vissza a tartalomjegyzékre

 

 

      RÖVID ÁTTEKINTÉS

 

 

A Budai út látképe a víztoronyból. Fotó: Rába Járműipari Holding, Technológiai Centrum, Németh Attila

Forrás: https://regigyor.hu/gyarvaros/a-gyori-gazmuvek-gombtartalya/

 

Győr közvilágításának kiépítésére alakult meg 1868. augusztus 21-én a Győri Légszeszvilágítási Részvénytársulat, amelynek pénzügyi feltételeit a város polgárai teremtették meg.

A köz- és a magán gázvilágítás kialakításának előfeltétele volt a gáztechnológia megteremtése, a csőhálózat kiépítése, a világítótestek felszerelése, valamint a megfelelő szakszemélyzet biztosítása. A város a Budai országút északi oldalán fekvő 2700 négyszögöles telket biztosította a létesítendő gázgyár számára. A városi gázt kőszénből nyerték, a gáz tárolására két darab vízzáras gáztartót építettek. A telepen 5-6 fő dolgozott. 1869 elején indult meg a rendszeres gázgyártás és -szolgáltatás. Szerződés alapján a társulat 80 évre kizárólagos gázszolgáltatási jogot kapott a várostól.

A gázgyár konkurencia nélkül diktálta a szolgáltatási feltételeket, miközben Győr közvilágítása országosan is a leggyengébbek közé tartozott. 1899-ben a gázgyár szolgáltatási egyeduralmának ellensúlyozására jött létre a városi villamostelep. Hosszú pereskedést követően a városnak 1911-ben sikerült átvennie a gázművet a részvénytársaságtól. A városi fenntartású gáz- és villamosenergia-ellátótelep együttműködésének eredményeként megindultak a fejlesztések, javult a szolgáltatás.

 A II. világháború során Győrt ért légitámadásokban az 1944-ben szinte teljesen megsemmisült gázgyárat 1947-re újjáépítették. 1967-ben a gyár az Országos Kőolaj és Gázipari Tröszt tulajdonába került, majd még ugyanebben az évben a szombathelyi és a soproni üzemek összevonásával, győri központtal megalakult az Észak-Dunántúli Gázgyártó és Szolgáltató Vállalat.

1974-re érte el Győrt a földgázvezeték, ezt követően mintegy két év alatt tértek át a városi gáz használatáról a földgáz használatára. Ezzel Győrben a városi gázgyártás korszaka lezárult.

A földgáznak köszönhetően ugrásszerűen megindulhatott a gázfelhasználás mennyiségének és a gázfogyasztók számának növekedése. A Puskás Tivadar u. 37. szám alatt található az MVM Égáz-Dégáz Földgázhálózati Zrt. Győri Üzemegysége.

 
     

 

Vissza a tartalomjegyzékre

 

 

 

      RÉSZLETES CÉGTÖRTÉNET

 

Győr polgárai 1868. augusztus 21-én alapították meg a Győri Légszeszvilágítási Részvénytársulatot azzal a céllal, hogy gázgyárat létesítsenek, és megkezdődhessen a városban a gázszolgáltatás, amelyet a közvilágítás iránti igény hívott életre. A gázgyárnak helyet adó telket a város a Budai országút északi oldalán, a lakott résztől kissé távolabb jelölte ki.

1869 elején üzembe helyezték a gázgyárat, és megkezdődhetett a városban a gázszolgáltatás. A termelőegység egy 2, egy 4 és egy 7 retortás rendszerű kemencéből állt. Kezdetben 56 közvilágítási lámpa üzemeltetésére használták a gázt. A világításra történő felhasználás mellett a háztartási felhasználás csak 1887-től kezdődött meg. Rövidesen már mintegy kétezer fogyasztója lett a gázgyárnak, és 250 lámpa világított Győr városában.

1899-ben a növekvő gázigény miatt a termelőberendezések rekonstrukciójára került sor: az új 6, 8 és 9 retortás generátor rendszerű kemencék már napi 4000 m3 gáz termelésére voltak képesek. A kiszolgáló technológiai berendezések felújítása mellett épült egy új 3000 m3-es gáztartó is.

1911-ben a gázgyár a város tulajdonába került, és megkezdődött a második nagy rekonstrukció: átépítették a kemenceparkot, és épült egy újabb 3000 m3-es gáztartó is.

1918-ban a háborús szénhiány miatt az üzemet le kellett állítani, és csak 1922 júliusában indult újra a termelés és a szolgáltatás. A négyéves üzemszünet alatt a csővezetékben igen komoly károsodások keletkeztek, ezért megkezdődött a kemencepark átépítése és a retorták számának növelése. A munkálatok 1930-ban fejeződtek be, ezt követően a termelés megduplázódott.

1944. április 13-án légitámadás érte a gyárat, a pusztítás mértéke kb. 90%-os volt.

1945 és 1947 között helyreállították a legszükségesebb termelőegységeket és az egyéb kapcsolódó rendszereket.

1947 áprilisában egy darab 6 kamrás Didier-rendszerű kemencével megindult a termelés, két éven belül pedig egy újabb Didier-rendszerű kemencével bővült a termelőkapacitás.

1950-ben a gázművekhez kapcsolták a Magyar Vagon és Gépgyár telephelyén működő három darab Koller-rendszerű barnaszéngenerátor-üzemet, jelentősen növelve ezzel a rendelkezésre álló kapacitást, de némileg rontva a végtermék minőségét.

1954-ben a szolgáltatás biztonságosabbá tétele érdekében megépült egy 5 atmoszféra üzemnyomású, 20 000 m3 kapacitású gömb gáztároló. Az ezt követő években zajló folyamatos kapacitásbővítés és termeléskorszerűsítés mellett is szükségessé vált egy technológiaváltással egybekötött kapacitásnövelő beruházás.

1967-ben megkezdődött egy új gázgyár építése a jelenlegi Puskás Tivadar u. 37. szám alatti telephelyen. A termelőberendezés két darab Cifuindusz gyártmányú, 10 0000 m3/nap kapacitású benzinbontóból és a kapcsolódó technológiai berendezésekből állt, az ellátás biztonságát pedig egy új, 20 000 m3-es teleszkópos gáztartóval oldották meg.

1969-ben, a gázgyár üzembe helyezésének 100 éves évfordulóján megkezdte működését az új gázgyár, és ezzel egyidejűleg megszűnt a szénalapú gázgyártás.

1974-ben a város bekapcsolódott az országos földgázhálózatba, és megkezdődött a fogyasztókészülékek átállítása földgázüzemre.

1976-ban befejeződött a földgázra való átállás, a földgázbontókat leállították, és Győr városában új korszak vette kezdetét: elindult a földgázszolgáltatás.

Az MVM Égáz-Dégáz Földgázhálózati Zrt. Győr, Puskás Tivadar u. 37. szám alatti telephelyén egy rendkívül érdekes gyűjtemény várja a gáztörténet iránt érdeklődőket. Tekintse meg a kiállítást, és tudjon meg többet a győri gázszolgáltatásról!  


Kapcsolódó galéria






Vissza az előző oldalra!
Győri Ipartörténeti Alapítvány - Magyar