Az emlékhely címe, útvonaltervezés | ||
Mit láthatunk az emlékhelyen? | ||
Rövid áttekintés | ||
Részletes cégtörténet | ||
Érdekességek | ||
Irodalom, hivatkozások | ||
Kapcsolódó galéria |
AZ EMLÉKHELY CÍME, ÚTVONALTERVEZÉS |
MIT LÁTHATUNK AZ EMLÉKHELYEN? |
Utcakép:
Audi Hungária Zrt.
Forrás:https://www.legifelvetel.hu/magyar/oldalak/magyarorszagi_autogyarak_madartavlatbol/
RÖVID ÁTTEKINTÉS |
Győr város vezetése 1937-ben döntött arról, hogy repülőteret létesít Győrszentiván határában, Hecsepusztán. A megvalósításba a Magyar Vagon- és Gépgyár is bekapcsolódott, valamint a várható magas építési költségek miatt az állam, a helyi társadalom és a gazdasági elit anyagi támogatására is szükség volt. A munkálatok 1939 júniusára befejeződtek, hamarosan azonban kiderült, hogy az új repülőtér kapacitása a forgalom növekedése miatt nem elégséges. A repülőtér katonai és polgári igényeket is kielégített, így Győr város polgárainak életét is segítette. Az akkoriban modernnek számító repülőtér 1944. április 13-ig látta el feladatát. Az amerikai légierő bombatámadása olyan súlyos károkat idézett elő, hogy a háború végéig már nem végeztek berepülést a győri hadiüzem pilótái Hecsepusztán. 1946-tól használták a sportrepülők és a növényvédők repülőgépei, majd 1968-ban megvásárolta a Vagongyár. A Rába gyártól 1993-ban vette meg az Audi autógyár a területet. Ma az AUDI Hungária gyárkomplexum látható az egykori repülőtér helyén. |
RÉSZLETES CÉGTÖRTÉNET |
Fogadóépület
Forrás: https://regigyor.hu/vegyes/gyori-polgari-repules/
Győr a második világháború előtt a repülési lehetőségek területén még a többi magyarországi vidéki nagyvároshoz képest is hátrányos helyzetben volt. Hazánk sok megyeszékhelyén az 1930-as évek közepére már létesítettek repülőteret, Győrben azonban még csak Aero Klub működött. A városban 1928. szeptember 30-án tartották meg az első repülőnapot. Ennek hatására 1929. májusában került sor a Győri Repülő Klub alakuló közgyűlésére. 1939-ben a Horthy Miklós Nemzeti Repülőalap megalakulása adott lehetőséget országosan a repülés beindítására. A Magyar Vagon- és Gépgyár 1937-től kezdve bekapcsolódott a repülőgépek javításába és gyártásába, ez a tény is szükségszerűvé tette egy repülőtér létesítését. Polniczky Lipót főispán és Spǟth Gyula polgármester 1937. február 20-án döntöttek véglegesen a repülőtér létesítése mellett.
Szalagcím a Győri Nemzeti Hírlap 1937. február 21-i számából
A megbeszélésbe a Vagongyár igazgatóját, méghozzá Barcza Arnoldot is bevonták. A helyszíni szemléken Farkas Imre műszaki mérnök kísérte a politikai és gazdasági elit képviselőit. A műszaki hatóságok az Iparcsatorna melletti, már Győrszentiván határában, Hecsepusztán lévő 70 hold területű birtokot találták alkalmasnak repülőtér építésére. A földterület a Pannonhalmán tevékenykedő bencés közösség tulajdona volt. A terepbejárási és tervezési munkálatok befejeződése során kiderült, hogy a repülőtér építése 350 ezer pengőbe kerül (földterületek kisajátítása, tereprendezés, építkezés), ennek forrását a város önerőből nem tudta előteremteni.
Szalagcím a Győri Nemzeti Hírlap 1937. április 11-i számából
A honvédelmi érdekre is hivatkozva az állam támogatásáról biztosította Győr városát a kivitelezés eredményessége céljából. Az előkészületek 1938-ban megindultak, először 50 ezer km3 földet kellett megmozgatniuk a munkásoknak. A területrendezési munkálatokat követően kezdődhetett az épületek és hangárok emelése, a közművesítés, valamint a létesítményhez vezető utak építése. Ez utóbbi tevékenységet Győr városa finanszírozta. Csak érdekességként jegyezzük meg, hogy a fejlesztési munkálatokat a társadalom széles rétegei támogatták, a Magyar Vagon- és Gépgyár dolgozói például az 1938. évi július havi jövedelmük 1%-át felajánlották a repülőtér építésére. A repülőtér ünnepélyes átadása 1939. június 4-én, vasárnap volt, melyen Albrech főherceg és felesége is részt vett. Az eseményről lásd bővebben: Lengyel Adrienn: A győri repülőtér. In: Győri Szalon. Helybenjárás. 2. sz.
https://www.gyoriszalon.hu/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=1900
Repülőtér. Fotó: Győri Aero Klub, Horváth Mária Stefánia
A munkálatok 1939 júniusára befejeződtek, hamarosan azonban kiderült, hogy az új repülőtér kapacitása a forgalom növekedése miatt nem elégséges. A próbarepülések zavartalan lebonyolításához azonban a nemrég létesített repülőtér átépítésére és bővítésére is szükség volt.
Repülőtér. Fotó: Győri Aero Klub, Horváth Mária Stefánia
A második világháború elején a Magyar Vagon- és Gépgyár a német-magyar államszerződés értelmében a Messerschmitt Me 109-es vadászgépek sárkányszerkezetének gyártásába kapcsolódott be. A Weisz Manfréd Művektől érkező hajtóművek beszerelését követően a kész hadieszközöket a gyár közelében lévő repülőtérről indulva próbálták ki.
Messerschmitt Bf 109-es vadászgép
A Hecsepusztán lévő reptéri területen elkészítették az ország első beton kifutópályáját. A pálya hossza 1050 méter, szélessége 103 méter volt, ami az Me 109-es vadászok berepüléséhez bőven elegendőnek bizonyult.
A repülőtér mint kiképzési hely 1945 előtt és
1945 után
A repülőtér katonai és polgári igényeket is kielégített, így Győr város polgárainak életét is segítette. Az építkezési, majd az üzemeltetési munkálatok a kimutatások szerint hozzávetőlegesen 3 ezer embernek biztosítottak megélhetést.
Az akkoriban modernnek számító repülőtér 1944. április 13-ig látta el feladatát. Az amerikai légierő bombatámadása olyan súlyos károkat idézett elő, hogy a második világégés végéig már nem végeztek berepülést a győri hadiüzem pilótái Hecsepusztán.
Repülőtér az 1944. április 13-i bombatámadás után
Repülőtér az 1944. április 13-i bombatámadás után
1946-ban már ismét fogadott és indított a repülőtér közforgalmi járatokat.
A világháború után a repülés iránt elkötelezett fiatalok munkájának köszönhetően rövid időn belül használhatóvá vált a repülőtér. A Vagongyárat ért bombatámadások a repülőgyárban is jelentős károkat okoztak, a megmaradt gépeket pedig leszerelték és Németországba szállították a visszavonuló német csapatok. A MADISZ (később OMRE, MRSZ, majd MHSZ) keretében repülő fiatalok a környező falvakból gyűjtötték össze a repülőgép alkatrészeket, a megtalált gépeket megjavították. Ezekkel a gépekkel indult újra a repülés. 1946 végétől már közforgalmi járatokat is indított és fogadott a repülőtér. 1946. december 16-án a feldíszített repülőtéren a megye és a város vezetői fogadták az első menetrendszerű járat repülőgépét. Rendszeres járat indul Budapest – Győr, Győr – Szombathely viszonylatban.
Győr-Sopronmegyei Hírlap, 1951. ápr. 3.
A repülőteret rövid ideig használta a MALÉV (MASZOVLET gépek), közben létrehozták a motoros repülő iskolát, ezért a többcélú használat biztosítása érdekében szabályozni kellett a légtér, valamint a fel- és leszállópályák használatát.
A menetrendszerinti járat gépe
Aero 45-ös gép
1968-ig használták a sportrepülők és a Növényvédõ Szolgálat repülőgépei, majd megvásárolta a Vagongyár. A Rába gyártól 1993. április 21-én vette meg az AUDI autógyár az ipari területet. Ma az AUDI Hungária gyárkomplexum látható az egykori repülőtéren.
Az összeállítás részben Áldozó István tanulmánya alapján készült.
Tovább a részletes tanulmányhoz
ÉRDEKESSÉGEK |
Sportrepülőgépek a Repülőtéren
A fotókat Kozma Endre bocsátotta rendelkezésünkre
Lásd még:
|
||
IRODALOM |